Wat te doen bij schade
TIP 1: Licht onmiddellijk uw makelaar in
Volgens onze verzekeringswetgeving verjaart uw recht op rechtsbijstand na 3 jaar. M.a.w. indien u niet binnen de 3 jaar uw schade of geschil meldt, dan kunt u niet meer terugvallen op de dekkingen van uw rechtsbijstandpolis. Vandaar het belang uw makelaar steeds onmiddellijk in te lichten.
Beschouw als schadegeval of geschil iedere conflictsituatie waarvoor u in rechtsbijstand verzekerd bent en waarvan u redelijkerwijze kunt weten dat het vroeg of laat in een rechtszaak kan uitmonden. Het heeft geen enkel belang of de derde of de tegenpartij op dat moment al dan niet gekend is. Indien u bijvoorbeeld het slachtoffer van een diefstal bent, dan moet u de diefstal niet enkel snel aan de politie, maar ook aan uw makelaar melden. Hij zal onmiddellijk uw verzekeraar en Euromex op de hoogte brengen. Wacht dus zeker niet met het melden van de diefstal tot de daders gevonden zijn of voor de rechtbank moeten verschijnen.
TIP 2: Beschrijf kort en duidelijk de problematiek
- Attest m.b.t. de neerlegging van de klacht bij de politie;
- Foto’s van de schade aan uw roerende of onroerende goederen;
- Prijsbestek van uw hersteller: autodealer, aannemer, loodgieter;
- Een kopie van de briefwisseling en e-mails tussen u en de tegenpartij;
- Naam en adres van de tegenpartij;
- Een kopie van de ingebrekestelling die de tegenpartij u stuurde.
TIP 3: Opteer eerst voor een minnelijke regeling
TIP 4: Vraag uw makelaar advies over keuze van advocaat
Uiteraard zijn er ook dossiers die enkel gerechtelijk kunnen beslecht worden. In dit geval heeft u het recht om zelf een advocaat te kiezen. Voor een particulier is dit moeilijk. Zonder praktische ervaring moet hij immers uit 15.000 Belgische advocaten een geschikte raadsman kiezen. Indien u zelf geen kennis of ervaring heeft, dan helpt uw makelaar u graag uw recht op vrije keuze van advocaat verstandig in te vullen.